Izvješća prosudbenog povjerenstva - 62. FKHA

 

Igor Ružić, kazališni kritičar

Dva izdanja Festivala hrvatskih kazališnih amatera nikad nisu bila ovako blizu kao 61. i 62. Samo šest mjeseci između onog koji je u studenom 2021. nakon pandemijske stanke barem vratio amatere na pozornicu pred stvarnom publikom, i ovog u svibnju 2022. za koji se već može reći da u velikoj mjeri nalikuje vremenima prije nego što je svijet stao, naizgled je malo, ali je najprije po broju prijavljenih, pa i odabranih skupina, a onda i kvaliteti odigranih predstava, razlika primjetna i ohrabrujuća. Festival hrvatskih kazališnih amatera 2022., u svojem tradicionalnom, svibanjskom izdanju, oba vikenda u Kulturnom centru Vodice, stoga jest, turističkim rječnikom rečeno, nalik „rekordnoj 2019.“. Dvadeset predstava pravilno raspodijeljenih na posljednja dva vikenda u svibnju, sveukupno su ponovno pokazale vitalnost i kreativnost kazališnog amaterizma u Hrvatskoj, u rasponu od kvalitetne (re)interpretacije baštine pa do najsuvremenijeg scenskog jezika, s izvođačima osnovnoškolskog uzrasta pa do onih najzrelijih. Sve odabrane predstave su i odigrane u predviđenom rasporedu, a sve ih je pogledalo prosudbeno povjerenstvo, pa je s te strane festival, kao i njegovi rezultati, primjer uzorno planiranog, vođenog i „odrađenog“ posla, za što je zaslužan Hrvatski sabor kulture, a ispred njega najviše gđa Martina Brumen, a ispred Kulturnog centra Vodice gđa Gordana Birin.
Nakon 62. FHKA može se sa sigurnošću zaključiti da je domaći kazališni amaterizam koronakrizu preživio. 

 

„Penelopa ili Tko to tka“, Dramska amaterska družina POU-a Vodice

U prepoznatljivoj, ali i prepoznatljivo kvalitetnoj maniri ove skupine, koju ne samo organizacijski nego i vidljivo autorski vodi Zdravko Todorović, poetski predlošci ili predlošci povezani s poezijom nisu izuzetak. Bez obzira na to traži li poeziju u dramskom pismu, mitološkom sadržaju ili u spoju poezije i ispovjedne proze, kao u ovom slučaju s opusom Vesne Parun, Todorovićevo je kazalište vizualno snažno, dramaturški promišljeno i režijski dosljedno. Pridoda li se tome i pažljiv rad s izvođačima, ili u ovom slučaju samo jednom od njih, ali ujedno i drugim zaštitnim znakom ove skupine, riječ je o onoj vrsti teatra koje ulazi u sam vrh amaterske produkcije. Anđela Fržop glumica je na čijoj prezentnosti počiva dobar dio uspjeha ove skupine, u predstavi „Penelopa ili Tko to tka“ istodobno i preuzima „ulogu“ vjerojatno najveće hrvatske poetese, ali je i njezin scenski odjek, koji zbilju ne crpi samo iz biografije nego i iz poezije same. Učinak je stoga dvojak: predstava radi poezijom, ali i svime oko nje, i zato ona nije ni recital ni biografija, nego punokrvno scensko djelo.

 


Gordana Ostović, kazališna kritičarka

Za festival je odabrano 20 predstava, što je svakako podatak koji pokazuje da se amaterska kazališta oporavljaju od pandemije, a i rekla bih da ni kreativnosti ne nedostaje. Drago mi je da se vraća poetski teatar s dojmljivim predstavama kao što su „ Penelopa ili tko to tka“ POU-a Vodice, „Ljubomora“ Teatra Kuntrata iz Sv. Filipa i Jakova te „Plavi Salon“ Kazališne grupe V.C. Emina, ali i da smo imali prilike vidjeti i dva glazbena teatra: mjuzikl „Dobri jarani“ KPD-a „Sloga“ iz Pakraca te „Na toj zelenoj livadi“ Češke besede iz Daruvara.

Isto tako treba istaknuti vrlo dobre projekte koje su pokazali kreativni zamah određene grupe mladih ljudi poput Satiričkog kazališta mladih iz Slavonskog Broda, dramske grupe Bjelokaz iz Bjelovara, koja je radila po tekstu vrlo talentirane mlade spisateljice Ane Perković za koju će se sigurno još čuti te MAX teatra iz Zaprešića koji se pozabavio i aktualnom temom pandemije. Posebno je razveselila predstava “Ivica i Marica u začaranoj šumi“ Gradskog amaterskog kazališta Županja koja je pokazala izvrstan dramsko- pedagoški rad i otkrila nam neke talente koji će nositi to kazalište. Uz duhovite tekstove „kućnih pisaca“ Đurđice Seleš, Jasenke Novak, Marine Đurasek - koji su pisani prema mogućnostima i brojnosti ansambla, tu su i veće, dobro vođene ansambl predstave - Divan teatra s „Antigonom“,“ Superzvijezda“ Točke na I obje iz Zagreba te „Mala seoska priredba“ koprodukcije Dramskog studija DADA i Kazališne družine Štolcer koja je uspješno spojila dva amaterska kazališta iz Čakovca. Tematski i žanrovski različite s puno kreativnog žara, predstave 62. Festivala kazališnih amatera vraćaju nam vjeru da se kazališni amaterizam pomalo vraća na staro normalno.

 

„Penelopa ili tko to tka“, Dramska amaterska družina POU-a Vodice
Autor dramatizacije: Zdravko Todorović prema autobiografskoj prozi Vesne Parun „Moj život u 40 vreća“

100. rođendan Vesne Parun nije mogao biti ljepše obilježen nego u predstavi „Penelopa ili tko to tka“ u izvedbi sjajne glumice Anđele Fržop za koju je Zlatko Todorović složio rasuti teret Vesnina života i poezije od devet epizoda iz autobiografije Moj život u 40 vreća. Ovdje su svi ključni motivi koji su joj tkali život, od bolnice u Zenici, teškog odnosa s ocem koji ju je smatrao suvišnom, otpor prema „ muškom kišobranu“, ljubav, otok Zlarin s udicama i krunicama, i naravno pjesništvo u kojem se zrcalila njena lirska, ali i anarhistička duša. Scena koju je Zlatko Todorović osmislio za glumicu također odiše poetičnošću, ali i simbolikom njezina života jer prozračna zavjesa pred kojom igra skriva gomile rukopisa rasutog tereta, osušene bukete cvijeća i krevet, mjesto gdje se rađa, boluje i umire, dok scenom visi konop na koje glumica vješa Vesnine stihove. U predstavi se lijepo preklapaju „dvije Vesne“, jedna na sceni, druga u offu koja govori svoje stihove, a obje ujedinjuje Anđela Fržop. Ona je pravo utjelovljenje Vesnine poetske duše, odjevena u bijelu haljinu djeluje kao neka morska vila, eterična i ranjiva pod otvorenim crnim „muškim kišobranom“, zanesena i bolna u ljubavi, razočaranju, zahvalna za pažnju starice u bolnici, u otporu spram zadanih kanona pjesništva gdje će te razapeti zbog malog slova na početku stiha. Anđela Fržop igra na granici „uzvišenog patosa“, no povremeno bih voljela vidjeti i neku jaču gorčinu , mrvicu više Vesninog anarhizma, jer prostora u predstavi za to ima, naročito u sceni kad priča o ocu koji je nije želio, kritika zbog kršenja pjesničkog kanona, rezolutnog zaklapanja muškog kišobrana po kojim sjedi kao simboličnog otpora prema autoritetima. No u svakom slučaju, riječ je vrlo promišljenoj i dorađenoj predstavi, kako dramaturški i redateljski, tako i glumački, koja je smisleno i dubinski tkala po raznolikim obalama Vesninog života na kojima je kao Penelopa čekala i tkala te istkala vrhunce hrvatske poezije.

 


dr. sc. Dubravka Crnojević-Carić

Ovogodišnji je FHKA održan u Vodicama, tijekom dva vikenda: 1. dio je održan od 20. Do 22. svibnja, a 2. dio od 27. do 29. svibnja 2022. godine. Festival je bio iznimno dobro organiziran, kako zahvaljujući Hrvatskom saboru kulture, posebice Martini Brumen, tako i zahvaljujući domaćinima i suorganizatorima, Pučkom otvorenom učilištu Vodice. Zahvaljujem svim zaposlenicima, tehničarima koji su predano i zdušno radili sve dane Festivala. Osobito veliko hvala Gordani Birin, ravnateljici Pučkog otvorenog učilišta Vodice, koja je svojom mirnoćom, staloženošću, ali i angažmanom i entuzijazmom, kao i iznimno harmoničnom suradnjom sa stručnom suradnicom za kazališnu, književnu i likovnu kulturu u HSK-u, učinila da ove susrete pamtimo samo po lijepom. 

Pogledali smo 20 predstava, od kojih su mnoge bile visoke kvalitete, a neke su uistinu iznenadile svojom izvrsnošću. Amateri uvijek otvaraju nova vrata kazališta, nude nam zanimljiva očišta iz kojih promatraju stvarnost oko sebe i u sebi – pa je tako bilo i ove godine. Možda bi bilo za očekivati kako će ove godine dominirati predstave u kojima sudjeluje mali broj izvođača, s obzirom na pandemiju i okolnosti koje je ista proizvela. No, dogodilo se upravo suprotno: gledali smo ambiciozno postavljene i studiozno pripremane predstave u kojima je, često, sudjelovao velik broj amatera. Gledali smo i operete, mjuzikle, predstave u kojima su snage udruživali glumci, plesači, glazbenici, ali i već dobro poznate i afirmirane grupe različitih estetika koje su se odlučile za susret i zajednički rad (DADA i Štolcer, primjerice). Ukoliko bismo tematski analizirali ove susrete, ovaj Festival – moglo bi se naći niz zajedničkih nazivnika. Jedan od zajedničkih nazivnika jest i odnos zbilje i imaginacije, ali i posvećenost kako ontološkim pitanjima tj. pitanjima odnosa života i „lipe“ smrti, tako i pitanjima koja se do-tiču ludizma, tj. „igre“ kao fenomena.

 

„Penelopa ili tko to tka“, Dramska amaterska družina POU-a Vodice

Eterična i sofisticirana glumačka osobnost Ađele Fržop obasjava predstavu koju smo prvu pogledali ove godine. Glumica dojmljivo govori stihove i dijelove autobiografskih zapisa i eseja Vesne Parun. Evidentno je kako je autorski tim duboko uronio u proučavanje djelovanja Vesne Parun, te preko detalja koji se zamjećuju u izvrsnoj scenografiji Zdravka Todorovića (muški kišobran, kofer, rukopisi...), kao i u cjelini koju Todorović formira svojom izvrsnom adaptacijom - možemo prepoznati osobitu predanost, kao i strastvenost spram materijala kojim se ovaj umjetnik bavi. Zdravko Todorović njeguje iznimno zanimljivu kazališnu estetiku, a u izvođačici, Anđeli Fržop, našao je idealnu suradnicu. Ova je predstava nominirana za najbolju u niz kategorija, a Zdravko Todorović je uistinu zaslužio pohvalu za vizualni identitet predstave, kao i nagradu za najbolju adaptaciju, odnosno tekst.

 


Emisiju urednice i voditeljice Gordane Ostović o 62. FHKA-u te s razgovorima sa sudionicima emitiranu 7. lipnja 2022. možete poslušati u Slušaonici Hrvatskoga radija 

 


Snimku predstave „Penelopa ili tko to tka“ u izvedbi Dramske amaterske družina POU-a Vodice možete pogledati na Youtube kanalu Hrvatskog sabora kulture.